
	
   1	
  

 
 
THE PRO-ISRAEL LOBBY IN BRITAIN. By James Jones and 
Peter Oborne 
  
  
  
Author’s Note by Peter Oborne 
  
    Every year, in a central London hotel, a very grand lunch is 
thrown by the Conservative Friends of Israel. It is often 
addressed by the Conservative leader of the day. Many members 
of the shadow cabinet make it their business to be there along 
with a very large number of Tory peers and prospective 
candidates, while the Conservative MPs present amount to 
something close to a majority of the parliamentary party. It is a 
formidable turnout. 
    This year’s event took place in June, with the main speech by 
Tory leader David Cameron and shadow foreign secretary 
William Hague in attendance. The dominant event of the 
previous twelve months had been the Israeli invasion of Gaza at 
the start of the year. So I examined Cameron’s speech with 
curiosity to see how he would handle that recent catastrophe. 
    I was shocked to see that Cameron made no reference at all to 
the invasion of Gaza, the massive destruction it caused, or the 
1,3701 deaths that had resulted. Indeed, Cameron went out of his 
way to praise Israel because it “strives to protect innocent life”.2 
I found it impossible to reconcile the remarks made by the 
young Conservative leader with the numerous reports of human 
rights abuses in Gaza. Afterwards I said as much to some Tory 
MPs. They looked at me as if I was distressingly naive, drawing 
my attention to the very large number of Tory donors in the 
audience. 
    But it cannot be forgotten that so many people died in Gaza at 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
1	
   	
  http://www.haaretz.com/hasen/spages/1073770.html	
  	
  
2	
   	
  http://www.docstoc.com/docs/12616580/DAVID-­‐CAMERON-­‐TO-­‐
CONSERVATIVE-­‐FRIENDS-­‐OF-­‐ISRAEL-­‐LUNCH	
  	
  



	
   2	
  

the start of this year. To allow this terrible subject to pass by 
without comment suggested a failure of common humanity and 
decency on the part of a man most people regard as the next 
prime minister.  To praise Israel at the same time for protecting 
human life showed not merely a fundamental failure of respect 
for the truth but also it gives the perception, rightly or wrongly, 
of support for the wretched events which took place in Gaza. 
That is not to condone or excuse the abhorrent actions of 
Hamas, but to overlook Israel’s culpability is undoubtedly 
partisan. 
    It is impossible to imagine any British political leader 
showing such equanimity and tolerance if British troops had 
committed even a fraction of the human rights abuses and war 
crimes of which Israel has been accused. So that weekend, in 
my weekly Daily Mail political column, I criticized Cameron’s 
speech to the CFI, drawing attention to his failure to mention 
Gaza and his speaking of Israeli respect for the sanctity of 
human life. Soon I received a letter from Stuart Polak, the 
longstanding CFI director: “Peter, the snapshot of our lunch 
concentrating on the businessmen and David’s alleged 
comments was really unhelpful.” The CFI political director, 
Robert Halfon, wrote saying that my letter was ‘astonishing’ 
and accusing me of making a ‘moral equivalence’ between 
Israel and Iran. I wrote back to them citing a number of reports 
by international organizations such as Amnesty International 
highlighting breaches of codes by the Israeli army. 
     I resolved then to ask the question: what led David Cameron 
to behave in the way he did at the CFI lunch at the Dorchester 
Hotel last June? What are the rules of British political behaviour 
which cause the Tory Party leader and his mass of MPs and 
parliamentary candidates to flock to the Friends of Israel lunch 
in the year of the Gaza invasion? And what are the rules of 
media discourse that ensure that such an event passes without 
notice? 
    On a personal note I should say that I have known both Stuart 
Polak and Robert Halfon for many years and always found them 
fair-minded and straightforward to deal with. Indeed in the 



	
   3	
  

summer of 2007 I went on a CFI trip to Israel led by Stuart 
Polak. No pressure was put on me, at the time or later, to write 
anything in favour of Israel. The trip, which was paid for by the 
CFI, certainly enabled me to understand much better the Israeli 
point of view. But we were presented with a very full spectrum 
of Israeli intellectual and political life, ranging from disturbingly 
far right pro-settler MPs to liberal intellectuals consumed with 
doubt about the morality of the Zionist state. The trip was also 
balanced to a certain extent by a meeting with a leading 
Palestinian businessman and with the British consul in East 
Jerusalem. 
     Nevertheless, the job of a political journalist is to try and 
explain how politics works. Ten years ago I exposed, in an 
article for The Spectator headlined “The man who owns the 
Tory Party”, the fact that the controversial offshore financier 
Michael Ashcroft was personally responsible for the financial 
survival of William Hague’s Conservatives. I asked how 
legitimate Michael Ashcroft’s contribution was, how much he 
spent, and did my best to investigate how he used his influence. 
Now I want to ask a question that has never been seriously 
addressed in the mainstream press: is there a Pro-Israel lobby in 
Britain, what does it do and what influence does it wield? 
     
  
CHAPTER ONE: INTRODUCTION   
 

By James Jones and Peter Oborne 
 
     In 2007 two US academics, John Mearsheimer and Stephen 
Walt, published a study of what they called the US Israel lobby, 
exploring in particular the connection between the domestic 
power of the lobby in the United States and US foreign policy. 
The book caused controversy in the United States and even in 
Britain. 
    No comparable study has ever been made in this country. 
Indeed the pro-Israel lobby is an almost completely unexplored 
topic. In 2002 The New Statesman ran a cover story “A Kosher 



	
   4	
  

Conspiracy?”, in which Dennis Sewell examined the groups and 
individuals which comprise the pro-Israel lobby. Sewell cited 
instances of journalists being pressured and even being accused 
of antisemitism, but concluded: "the truth is that the 'Zionist 
lobby' does exist, but is a clueless bunch." The very mild piece 
involved little investigation and, if anything, played down the 
influence of the groups. 
There was a very strong reaction to the story and to the front 
cover depicting a gold Star of David piercing a British flag. The 
magazine was denounced as being guilty of the “new anti-
Semitism”3. A group of activists calling themselves Action 
Against Anti-Semitism marched into the magazine's offices 
demanding it print an apology.4 Soon, editor, Peter Wilby, felt 
the need to apologise: "We (or more precisely, I) got it wrong... 
[we] used images and words in such a way as to create 
unwittingly the impression that the New Statesman was 
following an antisemitic tradition that sees the Jews as a 
conspiracy piercing the heart of the nation." 
Since this time no national publication has attempted to 
investigate the pro-Israel lobby head-on.  
 
     Making criticisms of Israel can give rise to accusations of 
antisemitism - a charge which any decent or reasonable person 
would assiduously seek to avoid. Furthermore most British 
newspaper groups – for example News International, Telegraph 
newspapers and the Express Group - have tended to take a pro-
Israel line and have not always been an hospitable environment 
for those taking a critical look at Israeli foreign policy and 
influence. Finally, media critics of Israeli foreign policy – as we 
will vividly demonstrate in this pamphlet – can open themselves 
up to coordinated campaigns and denunciation. 
     Whether as a result of these pressures or for some other 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
3	
   	
  
http://www.jewishworldreview.com/mort/zuckerman_new_anti_sem.php3;	
  	
  
	
   http://www.dissentmagazine.org/article/?article=500	
  	
  
4	
   	
  
http://www.guardian.co.uk/media/2002/feb/07/pressandpublishing.politics	
  	
  



	
   5	
  

reason, mainstream political publishing in Britain tends simply 
to ignore Israeli influence. Andrew Marr’s Ruling Britannia: 
The Failure and Future of British Democracy contains not a 
single mention at all of either Israel or the Israel lobby. Nor does 
the Alan Clark’s The Tories, or Robert Blake’s The 
Conservative Party from Peel to Major. 
    Similarly the presence of an Israel lobby as a factor in British 
public life is systematically ignored in British reporting. For 
example, a search of the newspaper database Lexis Nexis 
showed there have been only 154 mentions of the Conservative 
Friends of Israel in the British press, the first of which was 
apparently on 22 September 1985. By contrast The Tobacco 
Manufacturers Association enjoyed 1,083 citations during the 
same period, and the Scotch Whisky Association no fewer than 
2,895. The Conservative Party donor Michael Ashcroft has been 
the subject of 2,239 articles over the comparable time period, 
and the 1922 Committee of Tory backbenchers got over 3,000. 
The purpose of this pamphlet is to enquire whether this paucity 
of public coverage is indeed a reflection of the real influence of 
the pro-Israel lobby in British government. In our voyage of 
discovery we have interviewed MPs, leading Jewish 
intellectuals and academics, diplomats, newspaper editors and 
others. 
     However, many people just don’t want to speak out about the 
Israel lobby. So making our film at times felt like an impossible 
task. Privately we would be met with great enthusiasm and 
support. Everyone had a story to tell, it seemed. Once the 
subject of doing an interview was raised the tone changed; 
“Anything at all I can do to help…” quickly became “Well, 
obviously I couldn’t.” or “It wouldn’t be appropriate for me to.” 
     Many people who privately voiced concerns about the 
influence of the lobby simply felt they had too much to lose by 
confronting it. One national newspaper editor told us, “that’s 
one lobby I’ve never dared to take on.” From MPs, to senior 
BBC journalists and representatives of Britain’s largest 
charities, the pattern became depressingly familiar. Material 
would come flooding out on the phone or in a meeting, but then 



	
   6	
  

days later an email would arrive to say that they would not be 
able to take part. Either after consultation with colleagues or 
consideration of the potential consequences, people pulled out. 
     Some had more reason than others. Jonathan Dimbleby had 
boldly expressed criticism in a powerfully argued article for 
Index on Censorship of the pressure from pro-Israel groups on 
the BBC, which led to the BBC Trust’s report on Jeremy 
Bowen, and had initially been keen to be involved. Suddenly his 
interest evaporated. There simply wasn’t the time, he said. At 
first we felt baffled and let down. But in due course we 
discovered that his comments had brought a complaint from the 
very same lawyer, Jonathan Turner of the Zionist Federation, 
that had complained about Jeremy Bowen. Dimbleby is now 
going through the exact same complaints process that he 
criticized. Turner is arguing that Dimbleby’s comments make 
him unfit to host the BBC’s Any Questions. The Dimbleby 
experience serves as a cautionary tale for anyone approaching 
this subject. Others, such as Sir John Tusa, who had opposed the 
BBC’s refusal to broadcast the Disasters Emergency Committee 
Gaza appeal, were overcome with modesty, feeling that they 
simply didn’t have the expertise to tackle the subject. 
     Indeed we found it almost impossible to get anyone to come 
on the record when we tried to investigate the BBC’s decision 
not to launch the Gaza humanitarian appeal. Here is a list of the 
organisations which told us that to speak publicly about the 
BBC’s refusal to screen the DEC Gaza appeal would be too 
sensitive: the Disasters Emergency Committee, Amnesty, 
Oxfam, Christian Aid, Save the Children Fund and the Catholic 
agency CAFOD. Only one of the organisations involved in 
lobbying on behalf of Israel, the Britain Israel Research and 
Communications Centre (BICOM), were willing to put forward 
an interviewee. 
      It was equally hard to find a publisher for this pamphlet. 
One potential publisher told us: “I don’t think that our donors 
would like this very much.” Another fretted that his charitable 
status would be compromised. One MP taunted the authors that 
we would never “have the guts” to make a television programme 



	
   7	
  

about the pro-Israel lobby. It was, he told us, “the most powerful 
lobby by far in parliament. It’s a big story. If you have any balls 
you’ll make a programme about it.” When we returned to the 
MP later on to ask if he would talk to us on the record, he felt 
unable to come forward and do so. One front bench 
Conservative MP was so paranoid he insisted we remove the 
battery from our mobile phones to ensure our privacy during the 
conversation. 
    It was only senior MPs whose careers are winding down that 
felt able to voice what many MPs told us in private. One of 
them, Michael Mates, a member of the Intelligence and Security 
Committee and former Northern Ireland minister, told us on the 
record that “the pro-Israel lobby in our body politic is the most 
powerful political lobby. There’s nothing to touch them.” Mates 
added: “I think their lobbying is done very discreetly, in very 
high places, which may be why it is so effective.” 
    Some journalists we spoke to had been accused of 
antisemitism, and felt inevitably it had done some damage to 
their careers. Others, like the BBC’s Orla Guerin, against whom 
this very serious and damaging charge has repeatedly been made 
by the Israeli government, wouldn’t even talk to us off the 
record. It is easy enough to see why. Guerin is a brave, honest 
and compassionate reporter. Yet the Israeli government has 
repeatedly complained to the BBC that Guerin is “antisemitic” 
and showed “total identification with the goals and methods of 
Palestinian terror groups.” On one occasion, in an appalling 
charge, they linked her reporting from the Middle East to the 
rise of antisemitic incidents in Britain.5 When Guerin was based 
in the Middle East in 2004, she filed a report about a sixteen 
year-old Palestinian would-be suicide bomber. Guerin said in 
the report that “this is a picture that Israel wants the world to 
see”, implying the Israelis were exploiting the boy for 
propaganda purposes. Natan Sharansky, a cabinet minister at the 
time, wrote a formal letter to the BBC accusing her of “such a 
gross double standards to the Jewish state, it is difficult to see 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
5	
   	
  The	
  Jerusalem	
  Post,	
  April	
  25th	
  2005	
  



	
   8	
  

Ms Guerin's report as anything but antisemitic”. The following 
year, when Guerin was awarded with an MBE for her reporting, 
Sharansky said: "It is very sad that something as important as 
antisemitism is not taken into consideration when issuing this 
award, especially in Britain where the incidents of antisemitism 
are on the rise."6 Officially sanctioned smears like this show 
why so many people shy away from confronting the influence of 
the Israel lobby. 
    The former Conservative Party chairman and shadow foreign 
secretary, Michael Ancram, who is standing down as an MP at 
the next general election, did have the courage to talk to us. He 
told us that he had been accused of antisemitism “because I’ve 
been talking to Hamas and Hezbollah. I just take that with a 
pinch of salt.” The accusation of antisemitism even touches the 
least likely of people. Antony Lerman, a man steeped in Jewish 
culture and history, who has worked for much of his career 
combating antisemitism, was labelled “a nasty anti-Semite” on a 
website designed to expose antisemitism on The Guardian’s 
website, for an article he wrote during the making of the film.7 
He told us: “I think there are people who are deliberately 
manipulating the use of the term antisemitism because they do 
see that it’s useful in defending Israel.” 
      We strongly believe the culture of silence that surrounds this 
issue allows sinister conspiracy theories and, by extension, 
genuine antisemitism to thrive. In making the lobbying 
transparent and an acceptable topic of conversation, we hope 
debate will be more open, and there will be less space for 
genuine antisemites to hide in the shadows. 
  
  
CHAPTER TWO: THE PRO-ISRAEL LOBBY AT 
WESTMINSTER 
  
      The senior Tory MP David Amess recently put down a 
question in the House of Commons to enquire what the British 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
6	
   	
  ibid.	
  
7	
   	
  http://cifwatch.com/2009/09/16/lerman-­‐in-­‐la-­‐la-­‐land/	
  	
  



	
   9	
  

government was doing to improve British relations with Israel. 
The reply came from Ivan Lewis, foreign office minister with 
special responsibility for the Middle East: 
    “Israel is a close ally of the United Kingdom and we have 
regular warm and productive exchanges at all levels… We shall 
continue to foster a close relationship with Israel.”8  
     This conversation was not quite the simple public exchange 
that it seemed. Neither politician mentioned that both of them 
had very close links to pro-Israel organizations. David Amess is 
the secretary of the Conservative Friends of Israel, which has 
been described by the famous Conservative Party politician and 
historian Robert Rhodes James as “the largest organization in 
Western Europe dedicated to the cause of the people of Israel.”9 
    Meanwhile Ivan Lewis is a former vice-chairman of the 
Labour Friends of Israel. The connections of both men to the 
pro-Israel lobby were not declared on the parliamentary record. 
While neither acted inappropriately, their links would only have 
been evident only to the most well-informed parliamentarian, 
and entirely invisible to the average voter. 
    Many of the most sensitive foreign affairs, defence and 
intelligence posts in the House of Commons are occupied by 
Labour or Conservative Friends of Israel. Mike Gapes, chairman 
of the Foreign Affairs Select Committee, is a former deputy 
chairman of the LFI. Kim Howells, the chair of the Intelligence 
and Security Committee (and another former Middle East 
minister) used to chair Labour Friends of Israel. James 
Arbuthnot, chairman of the powerful Commons Defence Select 
Committee, is also the serving parliamentary chairman of the 
CFI. There is no prohibition on parliamentarians having 
membership of such groups, but how many voters are aware of 
these links. 
      If a Conservative government wins the forthcoming general 
election the influence of the pro-Israel lobby is likely to 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
8	
   	
  
http://services.parliament.uk/hansard/Commons/ByDate/20090713/writtena
nswers/part016.html	
  	
  
9	
   	
  Robert	
  Rhodes	
  James,	
  The	
  Jerusalem	
  Post,	
  March	
  13th	
  1995	
  



	
   10	
  

increase. We believe that at least half, if not more, of the 
members of the shadow cabinet are members of the 
Conservative Friends of Israel.10 
       Let’s try a thought experiment for a moment. Let’s suppose 
that over half of the members of the shadow cabinet were not 
Conservative Friends of Israel but Conservative Friends of 
Belgium, and that once a year an enormous dinner was held in 
central London attended by the majority of Conservative MPs.  
       Speculation would naturally ensue about the relationship 
between the Conservative Party and Belgium. Indeed the 
friendship between Belgium and the Conservative Party would 
become a matter of notoriety. Every trip made to Belgium by a 
Conservative would be a matter of prurient curiosity for the 
tabloid press. It is doubtful the Conservative Party would be 
able to sustain such a relationship for long. 
     And yet Belgium is not nearly as controversial a country as 
Israel. It does not illegally occupy large sections of 
neighbouring territory. Its soldiers are not accused of war crimes 
by human rights organizations. There is no question, therefore, 
that the connection between mainstream British political parties 
and the state of Israel is a matter of legitimate enquiry. We will 
now turn our intention to the lobby groups which act as  
advocates for Israel at Westminster. 
  
  
 Conservative Friends of Israel 
The Conservative Prime Minister Harold MacMillan once 
remarked that “there are three bodies no sensible man ever 
directly challenges: the Roman Catholic Church, the Brigade of 
Guards and the National Union of Mineworkers.” It is tempting 
to speculate that today he might have added the Conservative 
Friends of Israel to that list. 
The Conservative Friends of Israel is beyond doubt the best 
connected, and probably the best funded, of all Westminster 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
10	
   	
  We	
  have	
  been	
  unable	
  to	
  establish	
  an	
  exact	
  number	
  because	
  membership	
  
is	
  not	
  publicly	
  listed,	
  but	
  members	
  include	
  senior	
  figures,	
  such	
  as	
  David	
  
Cameron,	
  George	
  Osborne,	
  Michael	
  Gove,	
  Liam	
  Fox,	
  and	
  Chris	
  Grayling.	
  



	
   11	
  

lobbying groups. Eighty percent of Conservative MPs are 
members.11 The leader of the Conservative Party is often 
expected to appear at their events, while the shadow foreign 
secretary and his team are subjected to persistent pressure by the 
CFI. 
CFI’s director, Stuart Polak, is a familiar face in Westminster 
and well-known to everyone in the Tory establishment. Robert 
Halfon, the CFI’s political director and Tory candidate for 
Harlow, is sometimes regarded as the brains of the operation. 
Both are well-liked by Tory MPs.  
One Tory MP has told us that, before he stood in the 2005 
election, he met Stuart Polak, who put Israel’s case to him 
strongly at a social event. Towards the end of the meal, Stuart 
Polak asked if his campaign needed more money. Sure enough, 
weeks later two cheques arrived in the post at the Conservative 
office in the constituency. Both came from businessmen closely 
connected to the CFI who the Tory MP says he had never met 
before and who had never, so far as he knew, ever stepped 
inside his constituency. 
 Another parliamentary candidate fighting a marginal seat told 
us that he had gone to see Stuart Polak, where he was tested on 
his views on Israel.  Within a fortnight a cheque from a 
businessman he had never met arrived in his constituency office. 
On studying donations to Conservative Constituency offices 
before the 2005 election a pattern emerges. A group of donors, 
all with strong connections to pro-Israel groups, (almost all are 
on the board of the CFI) made donations of between £2,000 and 
£5,000 either personally or through their companies to the 
constituency offices of certain Conservative candidates.12 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
11	
   	
  http://conservativehome.blogs.com/platform/robert_h_halfon/	
  	
  
12	
   	
  	
   Michael	
  Lewis,	
  CFI	
  Board	
  Member	
  
	
   28.02.05	
   	
   	
   Wantage	
   	
   Ed	
  Vaizey	
  
	
   £3,500	
  
	
   09.03.05	
   	
   	
   Braintree	
   	
   Brooks	
  Newmark
	
   £4,000	
  
	
   10.03.05	
   	
   	
   Welwyn	
  Hatfield	
   Grant	
  Shapps	
  
	
   £2,500	
  
	
  



	
   12	
  

The donors involved include Trevor Pears, a property magnate, 
who has sat on the BICOM board, used to sit on the CFI board, 
and has donated to Cameron in the past; Lord Steinberg, vice-

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  

	
   Trevor	
  Pears,	
  CFI	
  Board	
  Member	
  
	
   16.04.04	
   	
   Harlow	
   	
   Robert	
  Halfon	
  	
   £2,000	
  
	
   18.02.05	
   	
   N	
  W	
  Cambridgeshire	
  Shailesh	
  Vara	
  	
   £2,000	
  
	
   31.03.05	
   	
   H’smith	
  &	
  Fulham	
  	
   Greg	
  Hands	
   	
   £2,000	
  
	
  
	
   Lord	
  Steinberg,	
  CFI	
  Vice	
  President	
  
	
   05.02.05	
   	
   South	
  Ribble	
   Lorraine	
  Fullbrook	
   	
   £5,000	
  
	
   08.02.05	
   	
   Wirral	
  West	
  	
   	
   Esther	
  McVey	
  	
   £12,000	
  
	
   	
  08.02.05	
   	
   Southport	
   	
   Mark	
  Bigley	
   	
   	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
£7,354.11	
  
	
   04.04.05	
   	
   Wirral	
  West	
  	
   	
   Esther	
  McVey	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £13,575.50	
  
	
   14.04.05	
   	
   Southport	
   	
   Mark	
  Bigley	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £7,354.11	
  
	
  
	
   Conservative	
  Friends	
  of	
  Israel	
  
	
   15.12.03	
   	
   Harlow	
   	
   Robert	
  Halfon	
  	
   £2,000	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
   (unsuccessful)	
  
	
   18.02.05	
   	
   Vale	
  of	
  Glamorgan	
  Alun	
  Cairns	
  	
   	
   £2,000	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
   (unsuccessful)	
  
	
   28.02.05	
   	
   Leeds	
  North	
  East	
   Matthew	
  Lobley	
  	
   	
  £1,500	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
   (unsuccessful)	
  
	
   03.03.05	
   	
   Chipping	
  Barnet	
   Theresa	
  Villiers	
  MP	
   £2,000	
  
	
   15.03.05	
   	
   Finchley	
  &	
  Golders	
  Gn	
  Andrew	
  Mennear	
  	
  	
   £1,500	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
   (unsuccessful)	
  
	
   21.03.05	
   	
   Cheadle	
   	
   Stephen	
  Day	
  	
   	
   £2,000	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
   (unsuccessful)	
  
	
   29.03.05	
   	
   Eastwood	
   	
   Richard	
  Cook	
  	
   £2,500	
  
	
   	
   	
   	
   	
   	
   (unsuccessful)	
  
	
   31.03.05	
   	
   CCHQ	
   	
   	
   	
   	
   	
   £7,750	
  
	
   12.04.05	
   	
   Hertsmere	
   	
   James	
  Clappison	
  MP	
   £2,000	
  
	
  
	
   Julian	
  Schild,	
  CFI	
  member	
  
	
   21.05.04	
   	
   Gravesham	
   	
   Adam	
  Holloway	
   £2,000	
  
	
   24.11.04	
   	
   Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
   Jeremy	
  Bradshaw	
   £1,250	
  
	
  
	
   Zak	
  Gertler,	
  CFI	
  member	
  
	
   Through	
  Gertler	
  Properties	
  Services:	
  
	
   02.04.05	
   	
   Surrey	
  Heath	
   	
   Michael	
  Gove	
   	
   £5,000	
  
	
  
	
   Emanuel	
  Davidson,	
  CFI	
  member	
  
	
   Through	
  ASDA	
  Property	
  Holdings:	
  
	
   22.07.04	
   	
   Harlow	
   	
   Robert	
  Halfon	
  	
   £2,000	
  
	
   25.02.05	
   	
   Gravesham	
   	
   Adam	
  Holloway	
   £2,000	
  
	
  



	
   13	
  

president of Conservative Friends of Israel and sponsor of Stuart 
Polak in parliament; Michael Lewis, a South African 
businessman and deputy chairman of BICOM who was formerly 
on the Board of CFI; three or four other prominent members of 
the CFI. 
The method of donation – medium-sized sums to constituency 
offices often through companies rather than personal names – 
means that connections to the CFI or other pro-Israel group are 
by no means obvious.  These donors may never have met the 
candidates, nor stepped foot, let alone actually live, in the 
constituency, but were happy to make donations. All candidates 
in these constituencies either won the seat or came close. 
Interestingly, in constituencies where the Conservative 
candidate stood little chance, the CFI made the £2,000 donation 
themselves. 
  
    The Tory MPs fighting parliamentary seats in 2005 whose 
campaigns were funded by these donors included Ed Vaizey, 
shadow minister for culture, media and sport; Greg Hands, 
shadow treasury minister; Michael Gove, shadow education 
secretary; Brooks Newmark, opposition foreign affairs whip; 
Shailesh Vara, shadow deputy leader of the Commons; Grant 
Shapps, shadow minister for housing; Adam Holloway MP. 
Many of them then went on a CFI trip to Israel in 2006, 
although Michael Gove - whose polemic Celsius 7/7 comes free 
with CFI membership - has never been to Israel. Most have been 
supportive of Israel in speeches to parliament and none have 
been overtly critical. 
There is also a suggestion that some members of the CFI target 
MPs who are critical of Israel. For instance Karen Buck, the 
Labour MP for Regent’s Park and Kensington North, has been 
an outspoken critic. Her Conservative opponent Joanne Cash, 
who works for the think tank Policy Exchange, has received 
cheques cumulatively worth at least £20,000.13           
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
13	
   	
  Richard	
  Harrington	
  CFI	
  Chairman	
  
	
   25.09.07	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  and	
  Ken	
  North	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £2,000	
  
	
  



	
   14	
  

It cannot be stressed too strongly that this pattern of donations is 
entirely legal. However, it is at least arguable that it contravenes 
one of the seven principles of public life, concerning integrity, 
as set out by the Committee on Standards in Public Life: 
  
Holders of public office should not place themselves under any 
financial or other obligation to outside individuals or organisations 
that might seek to influence them in the performance of their 
official duties.14 
  
Over the past three years the CFI has flown over thirty 
Conservative parliamentary candidates to Israel on free trips.15 
Sometimes MPs can take their wives on these superbly 
organized events. Excellent access is granted to senior members 
of the Israeli political and security establishments, though the 
trips are balanced by a meeting with a Palestinian businessman 
or politician. 
For a junior or a prospective MP to be taken on such a trip and 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  

	
   Howard	
  Leigh	
  CFI	
  Board	
  Member	
  
	
   26.09.06	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Park	
  &	
  Ken	
  N	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £3,000	
  
	
  
	
   Edward	
  Lee,	
  CFI	
  Board	
  Member	
  
	
   30.11.07	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £1,500	
  
	
   	
  	
  
	
   Stanley	
  Cohen	
  Vice	
  Chair	
  CFI	
  
	
   20.07.06	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £1,250	
  
	
  
	
   Alan	
  Bekhor	
  CFI	
  Member	
  
	
   25.01.07	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £5,000	
  	
  
	
   11.10.07	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £4,999	
  
	
  
	
   Julian	
  Schild	
  CFI	
  Member	
  
	
   14.12.05	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £2,000	
  	
  
	
   30.05.06	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £2,500	
  
	
   07.11.06	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £1,000	
  
	
  
	
   Charles	
  Wigoder	
  CFI	
  Member	
  
	
   18.10.07	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Reg	
  Pk	
  &	
  Ken	
  N	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  Joanne	
  Cash	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  £2,000	
  	
  
	
  
14	
   	
  http://www.public-­‐standards.gov.uk/	
  	
  
15	
   	
  7	
  PPCs	
  on	
  November	
  2006	
  trip;	
  20	
  PPCs	
  on	
  November	
  2007	
  trip;	
  3	
  on	
  
February	
  2009	
  trip;	
  2	
  on	
  September	
  2009	
  trip.	
  [Source:	
  CFI	
  newsletters]	
  



	
   15	
  

granted access to which they are not accustomed can be a 
powerful and persuasive experience MP. The CFI will often 
include pro-Israeli quotations from many of the Conservative 
candidates in its newsletter. The impression given, normally far 
from inaccurate, is that they have new loyal supporters.   
In the months following one trip in November 2007, ten 
candidates received small donations to their constituencies from 
prominent CFI sponsors. The recipients included high-profile 
candidates such as Margot James, vice-chairman of the 
Conservative Party, who has not yet declared the trip. Another, 
Andrew Griffiths, who had spoken about the difficulties of 
negotiating with people  “trying to blow up your friends, family 
and people you care about”, received three donations, including 
one from CFI chairman Richard Harrington.16  
Often these donations are carefully targeted. In the months after 
William Hague was appointed shadow foreign secretary, he 
accepted personal donations from CFI board members totaling 
tens of thousands of pounds.17 However, Conservative MPs are 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
16	
   	
  Lewis	
  Trust	
  Group:	
  
	
  
	
   Donations	
  to	
  constituencies	
  :	
  
	
  
	
   03.03.08	
   	
   S	
  Basildon	
  &	
  E	
  Thurrock	
   Stephen	
  Metcalfe	
   £3,500	
  
	
  
	
   06.03.08	
   	
   Brighton	
  Kemptown	
  	
   Simon	
  Kirby	
   £2,000	
  
	
  
	
   11.03.08	
   	
   Hove	
   	
   	
   Mike	
  Weatherley	
   £2,000	
  
	
  
	
   27.03.08	
   	
   Cheltenham	
   	
   Mark	
  Coote	
   £2,000	
  
	
  
	
   27.03.08	
   	
   Stroud	
   	
   	
   Neil	
  Carmichael	
   £2,000	
  
	
  
	
   30.03.08	
   	
   Burton	
   	
   	
   Andrew	
  Griffiths	
   £2,000	
  
	
  
	
   05.04.08	
   	
   West	
  Worcestershire	
   Harriet	
  Baldwin	
   £2,000	
  
	
  
	
   09.04.08	
   	
   Staffordshire	
  Moorlands	
  	
   Karen	
  Bradley	
   £2,000	
  
	
  
	
   10.04.08	
   	
   Burton	
   	
   	
   Andrew	
  Griffiths	
   £2,000	
  
	
  
	
   20.04.08	
   	
   Stourbridge	
   	
   Margot	
  James	
   £2,000	
  
	
  
	
   23.09.08	
   	
   Northampton	
  North	
   	
   Michael	
  Ellis	
   £2,000	
  
	
  
	
   Richard	
  Harrington,	
  CFI	
  Chairman:	
  
	
   01.12.08	
   	
   	
   Burton	
   	
   Andrew	
  Griffiths	
   £2,000	
  
	
  
17	
   	
  Howard	
  Leigh,	
  CFI	
  Board	
  Member	
  
	
   27.02.06	
   	
   	
   William	
  Hague	
   	
   	
   £3,000	
  
	
  
	
   Michael	
  Lewis,	
  CFI	
  Board	
  Member	
  
	
   09.03.06	
   	
   	
   William	
  Hague	
   	
   	
   £5,000	
  



	
   16	
  

extremely unwilling to talk publicly about CFI funding and 
influence inside the Party. Michael Mates told us that “no one 
will talk to you before the election.” 
    Conservative support for the Zionist cause dates back at least 
as far as the famous meeting between then Conservative Prime 
Minister AJ Balfour and the great Zionist leader Chaim 
Weizmann in 1905, when Weizmann convinced Balfour of the 
case for the state of Israel.  Weizmann also converted to the 
cause the future Conservative statesman Winston Churchill, 
then a Liberal candidate, at around the same time. Indeed one of 
Churchill’s most ferocious attacks on the Chamberlain 
government came in May 1939, when it announced its decision 
to cut back on Jewish immigration into Palestine. Churchill told 
MPs that “this pledge of a home of refuge, of an asylum, was 
not made to the Jews in Palestine but to the Jews outside 
Palestine, to that vast, unhappy, mass of scattered, persecuted, 
wandering Jews whose intense, unchanging, unconquerable 
desire has been for a National Home.” 
    The Conservative Friends of Israel was founded in 1974 by 
the Conservative MP Michael Fidler.18 Since then it has 
emerged as a powerful lobby group. By 1984, the Conservative 
prime minister, Margaret Thatcher, had been prevailed on to 
become chairman of the CFI branch at her local Finchley 
constituency, a development which elicited the following 
denunciation on state controlled television in the strongly anti-
Israel Soviet Union: “The Conservative Friends of Israel group 
essentially plays the role of a powerful pro-Zionist lobby within 
the Conservative Party.”19 
      No other lobbying organization – least of all one that acts in 
the interests of a foreign country – can virtually guarantee that 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  

	
  
	
   Richard	
  Harrington,	
  CFI	
  Chairman	
  
	
   20.03.06	
   	
   	
   William	
  Hague	
   	
   	
   £2,500	
  
	
  
	
   Michael	
  Heller,	
  CFI	
  Vice	
  Chairman	
  
	
   07.04.06	
   	
   	
   William	
  Hague	
   	
   	
   £5,000	
  
	
  
18	
   	
  Robert	
  Rhodes	
  James,	
  The	
  Jerusalem	
  Post,	
  March	
  13th	
  1995	
  
19	
   	
  Mrs Thatcher and the ‘pro-Zionist lobby’, 2nd July 1984, BBC Monitoring 
Service. 



	
   17	
  

the leader of the Conservative Party, his or her most senior 
colleagues, and scores of Tory MPs will attend such a grand 
annual celebratory lunch with such regularity. Most of today’s 
shadow cabinet are members, including the leader of the 
opposition, shadow foreign secretary and shadow defence 
secretary. As we have seen, many of the key back-bench 
positions are held by CFI supporters. Nevertheless, it is 
extremely difficult to demonstrate how much influence the CFI 
actually wields within the policy-making apparatus of the 
Conservative Party. 
  
    For example the former Conservative Party chairman and 
shadow foreign secretary, Michael Ancram, has long been a 
member of the CFI. This has not prevented him being a severe 
critic of Israeli foreign policy – he was seen rolling his eyes 
when David Cameron praised Israel for the preservation of 
innocent life at it’s the CFI’s Dorchester lunch last June – and 
an advocate of direct negotiation with Hamas.  Richard Spring is 
another senior Conservative MP who has made trips to Israel as 
a guest of the CFI. Yet he is also a regular visitor to Israel’s 
opponent Syria and often urges the return of the Golan Heights 
as prelude to a peace settlement. William Hague, the shadow 
foreign secretary, is also a member of the CFI, but that has not 
stopped him from being an occasional critic of Israeli foreign 
policy.  
      Hague is an important case study. He accepted donations 
from Conservative Friends of Israel board members after 
becoming Shadow Foreign Secretary, but within months 
William Hague had fallen out with the CFI.20 Hague was on the 
receiving end of an ear-bashing, was targeted in a critical letter 
to The Spectator, and subject to threats to withdraw funding 
from Lord Kalms, a major Tory donor and member of the CFI, 
after he used the word “disproportionate” about Israel’s 2006 
attack on Lebanon. At the same time, rumours swirled around 
Westminster that Hague had been influenced by his Bosnian 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
20	
   	
  See	
  note	
  10.	
  



	
   18	
  

Muslim adviser, Arminka Helic.21  
In the wake of this fall-out, we understand from Tory sources 
that Stuart Polak was able to secure a meeting with David 
Cameron in which the Tory leader gave what was understood as 
an undertaking not to use the word “disproportionate” again. 
Nevertheless, any effort to portray either William Hague or 
David Cameron merely as a passive instrument of the pro-Israel 
lobby is wide of the mark.  
   More recently, Tory sources say that the CFI played an 
influential role in stiffening the Conservative Party’s opposition 
to the UN resolution based on the Goldstone Report into the 
Israeli attack on Gaza. According to our sources, Hague was 
persuaded to sit down with David Cameron and Andrew 
Feldman, an influential supporter of the CFI, and produced 
the following quotation for the CFI newsletter setting out their 
opposition to the resolution: “Unless the draft resolution is 
redrafted to reflect the role that Hamas played in starting the 
conflict, we would recommend that the British Government vote 
to reject the resolution.” Hague had decided to take the 
American line of rejecting the UN resolution, unlike the Labour 
government, which, in effect, abstained. 
    To assess the influence of the CFI within the Conservative 
Party, it is useful to compare it to the Conservative Middle East 
Council (CMEC), which focuses on the wider Middle East in 
the Conservative Party and works hard to balance the 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
21	
   	
  http://www.telegraph.co.uk/comment/personal-­‐view/3626544/Ignore-­‐
the-­‐rhetoric-­‐Westminster-­‐is-­‐fizzing-­‐with-­‐tension.html	
  	
  
	
   	
  http://www.spectator.co.uk/the-­‐magazine/the-­‐
week/24172/part_3/william-­‐hagues-­‐attack-­‐on-­‐israel-­‐is-­‐a-­‐hint-­‐of-­‐big-­‐changes-­‐
to-­‐come.thtml	
  	
  
	
   "Mr	
  Hague	
  is	
  reflecting,	
  rather	
  than	
  setting,	
  a	
  new	
  mood	
  in	
  the	
  party.	
  The	
  
Atlanticist	
  torch	
  is	
  kept	
  very	
  much	
  alive	
  by	
  young	
  modernisers	
  such	
  as	
  Michael	
  
Gove,	
  who	
  this	
  month	
  published	
  Celsius	
  7/7	
  (reviewed	
  on	
  	
  p.	
  34),	
  a	
  book	
  
analysing	
  the	
  Islamist	
  threat	
  and	
  making	
  the	
  case	
  for	
  interventionism.	
  But	
  the	
  
chorus	
  of	
  dissent	
  is	
  growing	
  ever	
  louder.	
  Criticism	
  of	
  one	
  of	
  the	
  party’s	
  most	
  
powerful	
  internal	
  lobby	
  groups,	
  Conservative	
  Friends	
  of	
  Israel,	
  is	
  increasingly	
  
audible.	
  ‘They	
  even	
  phone	
  up	
  to	
  change	
  internal	
  briefing	
  documents,’	
  complains	
  
one	
  shadow	
  Cabinet	
  member.	
  ‘But	
  they	
  will	
  find	
  the	
  party	
  is	
  becoming	
  more	
  
balanced,	
  and	
  so	
  is	
  William.’"	
  
	
  



	
   19	
  

CFI’s influence. According to its website, every year CMEC 
seeks to take “a series of delegations to Iran, the Arab states and 
Israel.”  It claims that just over half of all Conservative MPs are 
members. Chaired by the former shadow cabinet minister Hugo 
Swire, CMEC has yet to establish itself as a potent serious rival 
to the CFI. 
   For the thirty-five years the CFI has existed, the Conservative 
Party, both in government and opposition, has taken a strongly 
pro-Israel stance.  The CFI alone cannot take the credit for this. 
Indeed other factors – above all, British subordination to US 
foreign policy – are considerably more significant. Nevertheless, 
no political lobby inside the Conservative Party – and certainly 
no longer the Brigade of Guards – carries comparable weight. 
  
  
Labour Friends of Israel (LFI) 
  
Whereas the CFI has the luxury of working with the grain of the 
Conservative Party, the Labour Friends of Israel has tended to 
face a considerably tougher job. There is a much stronger 
Labour tradition of supporting Palestinian causes since the 1967 
war, where Conservatives are more likely to instinctively 
assume that Israel is in the right. The visceral anti-Americanism 
of many Labour MPs also plays a role here. 
    The LFI was founded in 1957 at a public rally at that year’s 
Labour Party Conference. It describes itself as “a Westminster 
based lobby group working within the British Labour Party to 
promote the State of Israel”22. It has very close ties with the 
Israeli Labor Party, and British Labour Party figures like Philip 
Gould have given training to Israeli politicians in electoral 
strategy. For that reason the LFI is perhaps less unquestioning in 
its support of the Israeli government than the CFI. The two 
lobby groups both work closely with the Israeli embassy and 
even share supporters, such as the businessmen Victor Blank 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
22	
   	
  
http://web.archive.org/web/20030801165548/www.lfi1.dircon.co.uk/about.ht
ml	
  	
  



	
   20	
  

and Trevor Chinn, but they work independently within their 
respective parties. 
 
Labour Friends of Israel has taken more MPs on trips than any 
other group. Only the CFI comes close. Since 2001, the LFI has 
arranged more than sixty free trips for MPs. LFI and CFI trips 
combined account for over 13% of all funded trips for MPs and 
candidates. That’s more trips to Israel, a country with a 
population smaller than London’s, than to Europe, America or 
Africa. Even in America, where the pro-Israel lobby is 
extremely influential, trips to Israel account for only ten percent 
of all politicians’ foreign trips.23 
The group is similarly well connected within the party, and has 
regular meetings with David Miliband and his Foreign Office 
team to make Israel’s case. Labour MPs told us that young, 
ambitious MPs see a role at LFI as a good way to get ahead. 
Chairs of the LFI very often go on to become ministers. James 
Purnell and Jim Murphy, the Secretary of State for Scotland, are 
two recent chairmen. Ivan Lewis, the foreign office minister 
with responsibility for the Middle East, is a former vice-chair. 
One of Tony Blair’s first acts on becoming an MP in 1983 was 
to join Labour Friends of Israel. He remained close to the group 
throughout his career, regularly appearing at their events. 
Speaking in 2007, Jon Mendelsohn, a former chairman of the 
LFI, and now Gordon Brown’s chief election fundraiser, 
speaking in 2007, described Tony Blair’s achievement in 
transforming the Labour Party’s position on Israel. "Blair 
attacked the anti-Israelism that had existed in the Labour Party. 
Old Labour was cowboys-and-Indians politics, picking 
underdogs to support, but the milieu has changed. Zionism is 
pervasive in New Labour. It is automatic that Blair will come to 
Labour Friends of Israel meetings."24 
 
Blair succeeded in making the Labour party more attractive to 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
23	
   	
  Walt	
  and	
  Mearsheimer,	
  The	
  Israel	
  Lobby	
  
24	
   	
  http://www.jewishworldreview.com/0501/uk.jews.asp	
  	
  



	
   21	
  

donors connected with the Labour Friends of Israel. The key 
figure in building these relationships was, of course, Michael 
Levy. 
 
Blair met Levy in 1994 at a dinner party thrown by Gideon 
Meir, number two at the Israeli Embassy. Blair was just back 
from a trip to Israel with the LFI.  
 
The two men quickly recognised the mutual benefits offered by 
the relationship. By early 1995, Blair was leader of the 
opposition and he dropped in on his new friend for a swim and a 
game of tennis almost every weekend. Levy had been collecting 
donations to a blind trust, known as the Labour Leader’s Office 
Fund, raising nearly two million pounds, a sum “previously 
unimaginable for a Labour leader”25. Blair maintained that he 
was unaware of the sources of these donations despite being in 
almost constant contact with Levy and even meeting some of the 
donors. 
 
We now know that the secret donors included funders of pro-
Israel groups such as Trevor Chinn and Emmanuel Kaye. Levy 
had played a crucial role in persuading donors that Labour had 
changed. Blair told Levy, “I am absolutely determined that we 
must not go into the next election financially dependent on the 
trade unions.”26 Instead, Blair became financially dependent on 
large donors, some of whom had very strong views on Israel. 
According to Levy, the subject of Israel was second only to 
fundraising in his conversations with Tony Blair.  
 
Levy is estimated to have raised over fifteen million pounds for 
Blair before the “cash for peerages” affair brought Levy’s 
fundraising to an end in the summer of 2006. 
 
 
CHAPTER THREE- THE PRO-ISRAEL LOBBY IN THE 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
25	
   	
  Michael	
  Levy,	
  A	
  Question	
  of	
  Honour	
  
26	
   	
  Ibid	
  



	
   22	
  

MEDIA 
  
    Many supporters of Israel have come to believe that they are a 
beleaguered minority in Britain. They are convinced that press 
and politicians alike are ranged against them and that the media 
routinely distorts the actions and intentions of the Jewish state. 
This belief is sincerely held, but it is difficult to support on 
closer examination. 
    Most of the mainstream British media takes a pro-Israel line. 
Rupert Murdoch, whose News International media empire 
controls between 30-40% of the British newspaper press27, 
makes no secret of his pro-Israeli sympathies. Indeed one well-
regarded Times correspondent, Sam Kiley, took the 
extraordinary step of actually resigning from the paper because 
of interference with his work on the Middle East.28  
    In addition to the Murdoch press, the Telegraph Media Group 
and Express Newspapers have tended to support Israel. So has 
Associated Newspapers, though to a less obvious extent. There 
are, however, two important media organisations, which have 
consistently sought to report fairly from the Middle East and 
present the Palestinian point of view with equal force to the pro-
Israeli government line. These are The Guardian and the BBC. 
These two organisations have been subjected to ceaseless 
pressure and at times harassment both from the Israeli 
government itself and from pressure groups. 
    This chapter will document some of this pressure by 
chronicling some of the campaigns mounted by the pro-Israel 
lobby against The Guardian and the BBC. We will then turn our 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
27	
   	
  Murdoch’s	
  two	
  daily	
  newspapers,	
  The	
  Sun	
  and	
  The	
  Times,	
  between	
  them	
  
account	
  for	
  some	
  35%	
  of	
  the	
  daily	
  newspaper	
  market.	
  His	
  Sunday	
  papers,	
  the	
  News	
  of	
  
the	
  World	
  and	
  the	
  Sunday	
  Times,	
  have	
  between	
  them	
  a	
  market	
  share	
  approaching	
  40%	
  
of	
  Sunday	
  papers.	
  Additionally,	
  Murdoch	
  controls	
  the	
  extraterrestrial	
  Sky	
  TV.	
  
28	
   	
  Kiley	
  recorded	
  that	
  ‘The	
  Times'	
  foreign	
  editor	
  and	
  other	
  middle	
  managers	
  flew	
  
into	
  hysterical	
  terror	
  every	
  time	
  a	
  pro-­‐Israel	
  lobbying	
  group	
  wrote	
  in	
  with	
  a	
  quibble	
  or	
  
complaint,	
  and	
  then	
  usually	
  took	
  their	
  side	
  against	
  their	
  own	
  correspondent	
  -­‐	
  deleting	
  
words	
  and	
  phrases	
  from	
  the	
  lexicon	
  to	
  rob	
  its	
  reporters	
  of	
  the	
  ability	
  to	
  make	
  sense	
  of	
  
what	
  was	
  going	
  on.	
  So,	
  I	
  was	
  told,	
  I	
  should	
  not	
  refer	
  to	
  "assassinations"	
  of	
  Israel's	
  
opponents,	
  nor	
  to	
  "extrajudicial	
  killings	
  or	
  executions".	
  Evening	
  Standard,	
  September	
  5th	
  
2001.	
  Kiley	
  resigned	
  in	
  August	
  2001.	
  



	
   23	
  

attention to the pro-Israel media lobby groups, of which the 
Britain Israel Communications and Research Centre (BICOM) 
is by some distance the most important. 
  
 The Guardian 
The Guardian was more closely involved in the creation of 
Israel than any other British newspaper. Its editor C.P. Scott was 
instrumental in the Balfour Declaration of 1917, introducing 
Chaim Weizmann, the leader of the Zionist movement and later 
the first President of the state of Israel, to leading members of 
the British government. 
However, the paper now finds itself at the centre of an 
international campaign accusing it of anti-Zionism and even 
antisemitism. Through much of the last decade, the Guardian 
has been in dispute with the Israeli government and in particular 
the combative Israeli Government press office director, Danny 
Seaman. In 2002, Seaman publicly boasted that he had forced 
The Guardian to move correspondent Suzanne Goldenberg after 
she had been transferred to Washington. "We simply boycotted 
them,” claimed Seaman, “the editorial boards got the message 
and replaced their people.”29 
    Seaman is well known for using tactics such as denying or 
delaying visas to obstruct correspondents he sees as hostile to 
Israel. One reporter familiar with Seaman described him as a 
“bully” who was “at the forefront of the general harassment. 
Rusbridger wrote to Seaman insisting he withdraw his 
comments, only to be told by Seaman: “I will happily withdraw 
my comments about Ms. Goldenberg when your newspaper 
withdraws the biased, sometimes malicious and often incorrect 
reports which were filed by her during her unpleasant stay 
here.”30 
     Rusbridger insists he had total faith in Goldenberg’s 
reporting, for which she received numerous awards, and that 
“only the Israelis would see a move to Washington as a 
demotion.” 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
29	
   	
  http://www.israelbehindthenews.com/bin/content.cgi?ID=1574&q=1	
  	
  
30	
   	
  Danny	
  Seaman’s	
  letter	
  to	
  Alan	
  Rusbridger,	
  17th	
  October	
  2002	
  



	
   24	
  

      In 2006 the Guardian was caught up in another row after 
publishing a controversial article by correspondent Chris 
McGreal comparing Israel to apartheid South Africa. The 
episode reveals the workings of the pro-Israel lobby with the 
Israeli embassy coordinating the offensive. An emergency 
meeting was called at the Israeli ambassador’s residence with 
BICOM chairman Poju Zabludowicz, board of deputies 
president Henry Grunwald, community security trust chairman 
Gerald Ronson and Lord Janner of Labour Friends of Israel to 
plan the response. 
Ronson and Grunwald were dispatched to visit Alan Rusbridger 
in his office to convey their feelings. According to Rusbridger, 
Ronson didn’t even take his coat off: “He began by saying, I 
think his phrase was ‘I’ve always said opinions are like 
arseholes, everyone’s got one’, and then he effectively said ‘I’m 
in favour of free speech but there is a line which can’t be 
crossed and, as far as I’m concerned, you’ve crossed it, and you 
must stop this’.” Ronson accused The Guardian of being 
responsible for antisemitic attacks, a claim Rusbridger refused 
to accept: “I mean I didn’t want to get in a great row with 
Gerald Ronson, I just said I’d be interested in the evidence, I’m 
not sure how you make that causal connection between someone 
reading an article that is critical of the foreign policy of Israel 
and then thinking why don’t I go out and mug Jews on the 
streets of London.  I just can’t believe that happens.” 
The Committee for Accuracy in Middle East Reporting in 
America (CAMERA), a pro-Israel media watchdog, made a 
complaint to the Press Complaints Commission, arguing that 
McGreal’s article was “based on materially false accusations”. 
The complaint was not upheld.31 Alan Rusbridger’s decision to 
run the Chris McGreal article was vindicated.  

The Guardian is not the only newspaper to come under pressure. 
and, according to Rusbridger, it works. He told us that “there are 
a lot of newspaper and broadcasting editors who have told me 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
31	
   	
  http://www.pcc.org.uk/news/index.html?article=NDE2NQ==	
  	
  



	
   25	
  

that they just don’t think it’s worth the hassle to challenge the 
Israeli line.  They’ve had enough.” 

The BBC AND THE PRO-ISRAEL LOBBY 

The case of the BBC is extraordinary. The organisation has 
become a hate figure for pro-Israel groups, who resent its global 
reach and supposed sympathy for the Palestinians. We have 
spoken to BBC journalists and recently departed staff who say 
that rarely a week goes by without having to deal with 
complaints about their coverage of the Middle East. 

This year has been particularly difficult for the Corporation. The 
BBC refused to screen an aid appeal from Britain’s top charities 
for the people of Gaza, resulting in millions of pounds less 
money being raised. It reacted to pressure from pro-Israel 
pressure groups by publishing a report, which criticised its own 
Middle East editor, Jeremy Bowen. Finally, it refused to 
disclose a report by Malcolm Balen into its Middle East 
coverage which cost of hundreds of thousands of pounds to the 
licence fee payer. Through a Freedom of Information request we 
discovered the BBC had spent over a quarter of a million 
pounds on legal fees relating to the case.32 

It is no surprise that at the start of the year the culture secretary, 
Ben Bradshaw, himself a former BBC reporter, remarked that 
“I’m afraid the BBC has to stand up to the Israeli authorities 
occasionally. Israel has a long reputation of bullying the BBC.” 
Bradshaw added that “I’m afraid the BBC has been cowed by 
this relentless and persistent pressure from the Israeli 
government and they should stand up against it.”33 

  

1. The Balen Report. 

 This report has its origins in the spring of 2003, when the 
BBC’s relationship with Israel completely broke down. The 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
32	
   	
  Letter	
  from	
  BBC	
  Information	
  and	
  Compliance,	
  10	
  November	
  2009	
  
33	
   	
  BBC	
  Any	
  Questions,	
  24th	
  January	
  2009	
  



	
   26	
  

Israeli government imposed visa restrictions on BBC journalists 
and refused access to Israeli government figures after a 
documentary about its nuclear weapons entitled “Israel’s Secret 
Weapon” was shown on BBC World. The Israeli Government 
press officer, Danny Seaman, compared it to “the worst of Nazi 
propaganda”.34 

    For a time Israel joined a small band of countries, including 
North Korea, Zimbabwe and Turkmenistan, which refused the 
BBC free access. When Ariel Sharon visited London in July 
2003, BBC journalists were in the ludicrous position of being 
banned from attending the press conference.35 By the autumn, 
pressure on the BBC from pro-Israel groups and the Israeli 
government was so great that the head of BBC news Richard 
Sambrook felt obliged to act. 

     Sambrook employed Malcolm Balen, a former head of ITV 
News and senior BBC executive, to write the now infamous 
Balen Report on the BBC’s Middle East coverage during the 
previous four years. In October, the High Court finally ruled 
that the BBC does not have to publish the report, which has 
become an obsession for Israel's supporters, who hold this up as 
the BBC trying to hide its anti-Israel bias.36 

    This is dubious. We have spoken to one of the very few 
people who have read the report. He says that far from 
concluding the BBC’s coverage was biased against Israel, it 
simply finds examples where more context should have been 
given. If anything, our source claims, the impression given is 
that the BBC is sympathetic to Israel. 

  

2. Punishing Jeremy Bowen. 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
34	
   	
  http://www.guardian.co.uk/media/2003/jul/01/israel.bbc	
  	
  
35	
   	
  http://www.guardian.co.uk/media/2003/jul/11/bbc.television	
  	
  
36	
   	
  http://www.zionism-­‐israel.com/log/archives/00000268.html;	
  
http://www.honestreporting.co.uk/articles/critiques/BBC_Something_to_Hide$.
asp	
  	
  



	
   27	
  

  

In April this year, in an important success for the pro-Israel 
lobby, the BBC’s Middle East editor, Jeremy Bowen, was 
criticized by the BBC Trust for breaching their rules of accuracy 
and impartiality in an online piece, and their rules of accuracy in 
a radio piece. Bowen’s critics have seized on his humiliation, 
demanding that he be sacked and insisting that the episode 
proved the BBC’s “chronically biased reporting”. The real story 
behind the BBC Trust’s criticism of Bowen reports is rather 
different: it demonstrates the pusillanimity of the BBC Trust and 
the energy and opportunism of the pro-Israel lobby. 

    The story begins with an essay written by Bowen to mark the 
40th anniversary of the 1967 Arab-Israeli War for the BBC 
website.37 Though many people viewed Bowen’s essay as a fair 
and balanced account, erring if anything on the side of 
conventional wisdom, this was not the reaction of two 
passionate members of the Pro-Israel lobby, Jonathan Turner of 
the Zionist Federation and Gilead Ini, who lobbies CAMERA, 
an American pro-Israel media watchdog organization.. 

    Turner and Ini subjected Bowen’s article to line by line 
scrutiny, alleging some 24 instances of bias in his online article 
and a further four in a later report by Bowen from a 
controversial Israeli settlement called Har Homa. 

    Turner and Ini’s complaints were rejected by the BBC’s 
editorial complaints unit, so they duly appealed to the BBC 
Trust. The meeting was chaired by David Liddiment who, to 
quote Jonathan Dimbleby, “is admired as a TV entertainment 
wizard and former director of programmes at ITV but whose 
experience of the dilemmas posed by news and current affairs, 
especially in relation to the bitterly contested complexities of the 
Middle East is, perforce, limited.”38 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
37	
   	
  http://news.bbc.co.uk/2/hi/6709173.stm	
  	
  
38	
   	
  This	
  quote	
  is	
  taken	
  from	
  Jonathan	
  Dimbleby’s	
  article	
  published	
  in	
  Index	
  
on	
  Censorship	
  on	
  May	
  13th	
  2009.	
  Indeed	
  this	
  section	
  on	
  the	
  BBC	
  treatment	
  of	
  



	
   28	
  

    The BBC Trust found that Bowen had breached three 
accuracy and one impartiality guideline in his online report, and 
one accuracy guideline in his radio piece. This was a massive 
boost for the organizations to which Turner and Ini were 
attached. The Zionist Federation at once called for Bowen to be 
sacked, calling his position “untenable”, while adding that what 
they called his “biased coverage of Israel” had been a 
“significant contributor to the recent rise in antisemitic incidents 
in the UK to record levels.”39 Meanwhile, CAMERA claimed 
that the BBC Trust had exposed Bowen’s “unethical” approach 
to his work and insisted the BBC must now take “concrete 
steps” to combat its “chronically biased reporting” of the Middle 
East.40 

    These powerful attacks might have been justified if the BBC 
Trust had found Bowen guilty of egregious bias. In fact he was 
condemned for what were at best matters of opinion. In a 
majority of the cases, the complaints were found to have no 
merit, and where changes were made they changed the meaning 
very little.41 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  

Bowen	
  is	
  based	
  on	
  Dimbleby’s	
  account.	
  He	
  goes	
  on:	
  ‘Liddiment’s	
  four	
  colleagues	
  
—	
  a	
  member	
  of	
  the	
  Food	
  Standards	
  Agency,	
  a	
  member	
  of	
  the	
  Independent	
  Police	
  
Complaints	
  Commission,	
  a	
  former	
  regional	
  newspaper	
  editor	
  who	
  is	
  now	
  a	
  
“media	
  consultant”,	
  and	
  an	
  investment	
  banker	
  –	
  have	
  no	
  credentials	
  to	
  suggest	
  
that	
  collectively	
  they	
  have	
  any	
  significant	
  knowledge	
  or	
  experience	
  of	
  the	
  middle	
  
east.’	
  	
  
	
   http://www.indexoncensorship.org/2009/05/dimbleby-­‐fearful-­‐bbc-­‐
risks-­‐losing-­‐its-­‐way/	
  	
  
39	
   	
  Zionist	
  Federation	
  News,	
  16th	
  April	
  2009	
  
http://zionistfederation.blogspot.com/2009/04/embargoed-­‐until-­‐1100-­‐on-­‐
thursday-­‐16.html	
  	
  
40	
   	
  
http://www.camera.org/index.asp?x_context=4&x_outlet=12&x_article=1655	
  	
  
41	
   	
  On	
  the	
  grounds	
  of	
  ‘accuracy’,	
  Bowen’s	
  reference	
  to	
  the	
  1967	
  war	
  as	
  a	
  
chance	
  to	
  “finish	
  the	
  unfinished	
  business	
  of	
  Israel’s	
  independence	
  war	
  of	
  1948”,	
  
was	
  amended	
  to	
  define	
  “the	
  unfinished	
  business”	
  as	
  “the	
  capture	
  of	
  East	
  
Jerusalem”.	
  On	
  the	
  same	
  grounds,	
  a	
  reference	
  to	
  Zionism’s	
  “innate	
  instinct	
  to	
  
push	
  out	
  the	
  frontier”	
  was	
  amended	
  to	
  “the	
  tendency	
  with	
  Zionism	
  to	
  push	
  out	
  
the	
  frontier”.	
  



	
   29	
  

    As Dimbleby concluded, “You don’t have to search far on the 
web to find Zionist publications, lobby groups and bloggers all 
over the world using distorted versions of the report to justify 
their ill-founded prejudice that the BBC has a deep-seated and 
long-standing bias against the state of Israel. Conversely, 
millions of Palestinians, other Arabs and Muslims will by now 
have been confirmed in their — equally false — belief that the 
BBC is yet again running scared of Israeli propaganda…  

“Not only has Bowen’s hard-won reputation been sullied, but 
the BBC’s international status as the best source of trustworthy 
news in the world has been gratuitously — if unintentionally — 
undermined.” 

     The Trust’s ruling was met with dismay in BBC newsrooms. 
A former BBC News editor, Charlie Beckett, told us “the BBC 
investigated Jeremy Bowen because they were under such 
extraordinary pressure... it struck a chill through the actual BBC 
newsroom because it signaled to them that they were under 
assault.” 

We can reveal that Jeremy Bowen had an article “Israel still 
bears a disastrous legacy” (31 May 2007) published a week 
earlier than his BBC piece (4 June 2007) in The Jewish 
Chronicle containing most of the contentious sentences. 

Indeed, even the problematic lines that led the BBC Trust to 
conclude there had been a breach of accuracy and impartiality, 
such as “Zionism’s innate instinct to push out the frontier” and 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  

	
   Israel’s	
  expansion	
  of	
  the	
  settlements	
  being	
  “in	
  defiance	
  of	
  everyone’s	
  
interpretation	
  of	
  international	
  law	
  except	
  it	
  own”	
  was	
  amended	
  to	
  “in	
  defiance	
  of	
  
almost	
  all	
  countries’	
  interpretation	
  of	
  international	
  law	
  except	
  its	
  own”.	
  	
  
	
   The	
  report	
  concluded	
  that	
  Bowen	
  “should	
  have	
  done	
  more	
  to	
  explain	
  that	
  
were	
  alternative	
  views	
  on	
  the	
  subject	
  which	
  had	
  some	
  weight”	
  to	
  protect	
  readers	
  
from	
  concluding	
  that	
  “the	
  interpretation	
  offered	
  was	
  the	
  only	
  sensible	
  view	
  of	
  
the	
  war”.	
  A	
  paragraph	
  which	
  originally	
  began:	
  “The	
  myth	
  of	
  the	
  1967	
  Middle	
  East	
  
was	
  that	
  the	
  Israeli	
  David	
  slew	
  the	
  Arab	
  Goliath”	
  was	
  replaced	
  with:	
  “While	
  
historians	
  hold	
  different	
  views	
  on	
  the	
  1967	
  war,	
  one	
  school	
  of	
  thought	
  is	
  that	
  it	
  is	
  
a	
  myth…”	
  	
  
	
   http://www.bbc.co.uk/bbctrust/assets/files/pdf/appeals/esc_bulletins/
2009/mar.pdf	
  	
  



	
   30	
  

“The Israeli generals, mainly hugely self-confident sabras in 
their late 30s and early 40s, had been training to finish the 
unfinished business of 1948 for most of their careers” are still in 
Bowen’s article on The Jewish Chronicle’s website. Perhaps the 
BBC Trust’s interpretation of due impartiality is different to that 
of Britain’s Jewish community.42 

  

The Gaza Humanitarian appeal 

The BBC has a long tradition of showing humanitarian appeals,  
including those that are seen as politically sensitive, such as the 
Lebanon appeal in 1982, and has helped raise tens of millions of 
pounds for people in need around the world. But in January 
2009, Mark Thompson, director general of the BBC, took the 
unprecedented decision of breaking away from other 
broadcasters and refusing to broadcast the Disasters Emergency 
Appeal for Gaza, claiming it would compromise the BBC’s 
impartiality. ITV and Channel 4 screened the Gaza appeal, but 
Sky joined the BBC in refusing. 

The BBC’s decision had an undeniable impact. Brendan 
Gormley, Chief Executive of the DEC, told us that the appeal 
raised about half of the expected total: £7.5 million. In the first 
48 hours of the appeal phone calls were down by 17,000 on the 
average. 

Thompson also cast doubt on the charities’ ability to deliver aid 
on the ground despite assurances from the DEC and his own 
charitable appeals advisers that this was not the case.43 

We asked Charlie Beckett why the BBC had refused. He 
replied: “If there was no pro-Israeli lobby in this country then I 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
42	
   	
  
http://website.thejc.com/home.aspx?AId=53009&ATypeId=1&search=true2&sr
chstr=jeremy%20bowen&srchtxt=0&srchhead=1&srchauthor=0&srchsandp=0&
scsrch=0	
  	
  
43	
   	
  
http://www.bbc.co.uk/blogs/theeditors/2009/01/bbc_and_the_gaza_appeal.ht
ml	
  



	
   31	
  

don’t think [screening the appeal] would have been seen as 
politically problematic. I don’t think it would be a serious 
political issue and concern for them if they didn’t have that 
pressure from an extraordinarily active, sophisticated, and 
persuasive lobby sticking up for the Israeli viewpoint.” 

  

THE RISE OF BICOM 

BICOM, the Britain Israel Communications and Research 
Centre, is Britain’s major pro-Israel lobby. Founded in 2001 as 
an equivalent to America’s hugely influential AIPAC, it is 
bankrolled by its Chairman Poju Zabludowicz, a Finnish 
billionaire and former arms dealer. Over the past three years 
Zabludowicz has given over two million pounds in donations. 
This year, they sent thirty representatives to the AIPAC 
conference in America, a sign of BICOM’s growing ambition. 

Incredibly, almost no one we interviewed for the film had even 
heard of Zabludowicz, a key player at the heart of the pro-Israel 
lobby in Britain. Our questions continually met with blank 
expressions from senior politicians and people in the Jewish 
community. Zabludowicz fiercely guards his privacy and does 
so with great success despite his wife being a renowned art 
collector, and counting Madonna and other A-list celebrities 
among close personal friends.  

Zabludowicz’s father, Shlomo Zabludowicz, made his money 
through Israeli arms manufacturers Soltam Systems, a company, 
which continues to thrive and recently provided the IDF with 
artillery for its Gaza campaign. Poju Zabludowicz also ran 
Soltam, but has since moved his money from arms into 
property. He is now estimated to own around forty percent of 
downtown Las Vegas. 

Far more significantly, we have discovered that he owns 
property in the illegal settlements in the West Bank. He has a 
stake in a shopping centre in Ma’ale Adumim, a settlement 
which is seen as strategically crucial in ensuring Jerusalem 



	
   32	
  

remains in Israeli hands. So much so that Netanyahu launched 
his election campaign in the settlement in 2005. "Starting my 
campaign here is not coincidental [it is] because Jerusalem is in 
danger."44 

Zabludowicz believes Israel suffers unfairly from an image 
problem with Palestinian propaganda swallowed too readily by 
European liberals. He hoped to create one lobby that oversaw 
media and politics in the style of AIPAC, but met with 
resistance from the parliamentary Friends of Israel groups, 
guarding their patch. He does, however, play a role at 
Conservative Friends of Israel as a significant donor. He has 
also established a relationship with David Cameron, the man 
almost certain to be Britain’s next prime minister. 

In September 2005 when Cameron was planning his 
Conservative leadership election campaign he met Zabludowicz 
for a coffee. Zabludowicz was suitably impressed with what he 
heard, and Cameron received £15,000 from Zabludowicz over 
the course of his election campaign.45 To ensure that the 
donations complied with election law, he made the donations 
through his British subsidiary Tamares Real Estate Investments. 

Despite the CFI and BICOM not formally merging there is a 
huge amount of co-ordination. Many of BICOM’s key figures 
also play roles in the CFI: Trevor Pears, Michael Lewis and 
Poju Zabludowicz are driving forces behind both lobbies. David 
Cameron also accepted £20,000 from Trevor Pears in his 
leadership election.46 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
44	
   	
  	
   http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/4200926.stm	
  	
  
45	
   	
  	
   Through	
  Tamares	
  Real	
  Estate:	
  

	
   17.10.05	
   	
   	
   David	
  Cameron	
   	
   	
  
	
   £5,000	
  
	
   03.11.05	
   	
   	
   David	
  Cameron	
   	
   	
  
	
   £10,000	
  
46	
   	
  13.10.05	
   	
   David	
  Cameron	
   	
   	
   	
  
	
   £10,000	
  
	
   03.11.05	
   	
   David	
  Cameron	
   	
   	
   	
  
	
   £10,000	
  
	
  



	
   33	
  

BICOM performs a similar role to the parliamentary groups: 
building relationships with key journalists and editors, taking 
them on paid-for trips to Israel, and setting up high level 
meetings in Israel and the UK. They also provide journalists 
with daily briefings and suggest stories and angles to friendly 
contacts. During key periods, like Operation Cast Lead, BICOM 
goes into overdrive. 

In its early days, BICOM received criticism from some in the 
Jewish community for not doing enough and in 2006 they 
replaced Daniel Shek, a smooth Israeli diplomat, now 
ambassador in France, with Lorna Fitzsimons, a former Labour 
MP in Rochdale. The appointment surprised some as Fitzsimons 
is not Jewish and has no obvious connection to Israel, but she is 
combative and, of course, had good contacts with the current 
government. 

She leads a team of bright PR professionals who make Israel’s 
case in a sophisticated way, not resorting to accusations of anti-
Semitism and simplistic explanations, instead focusing on 
shared values and the threat from Israel’s neighbours. 

There is a question too of whether journalists should accept free 
trips from an organisation representing only one side in such a 
controversial conflict. And if they do so, then surely they should 
make clear in any resulting article that the trip has been funded 
by a pro-Israel lobby? Of the dozens of journalists that make the 
trips each year, only very few seem to make any reference to 
BICOM, giving the impression they were on a neutral fact-
finding mission by default, whereas in fact it was a carefully 
coordinated trip. That is not to say such trips can never be useful 
for a journalist, just that they should declare them in the same 
way as MPs so their readers can take an informed view. 

Two months after the end of Operation Cast Lead in Gaza, 
BICOM sent half a dozen journalists on a free trip to Tel Aviv 
to talk to Israeli defence analysts.   The message BICOM 
wanted to get across was that they should pay more attention to 
Iran than to the Palestinians. 



	
   34	
  

The Sunday Times wrote a piece about how the world looks 
from the point of view of Israel’s top generals.  The News of the 
World contained a brief piece about Iran’s nuclear ambitions:   
“Psycho Doomsday is Nigh”.  The Mirror’s security 
correspondent wrote two pieces from Israel, detailing their list 
of meetings. Only The Sunday Times made any reference to 
BICOM, acknowledging it had arranged the trip half-way 
through the piece. The News of the World and The Mirror made 
no reference to BICOM arranging and funding the visit.47 

In a response to our questions, Poju Zabludowicz wrote: 

“BICOM is a British not-for-profit organization which produces 
information and provides activities that seek to explain the 
complexities of the issues facing Israel and the Middle East, 
while promoting the policy of a two-state solution with the 
Palestinians… There are countless numbers of journalists 
(broadcast and print), politicians (Labour, Conservative and 
Liberal Democrat), as well as academics and analysts with 
whom BICOM maintains regular contact.” 

 

CHAPTER FOUR – CONCLUSION AND 
RECOMMENDATIONS 

 A Short Summary of Recent Relations Between Britain and 
Israel   

 Since 1997 there has sometimes appeared to be an assumption 
at the highest levels of British government that the interests of 
Israel and Britain are identical. For example, during Israel’s 
catastrophic invasion of the Lebanon in the summer of 2006, the 
Blair government failed even to call for a ceasefire. 

     The idea that British and Israeli foreign policy interests 
should be the same is, however, relatively new. While Britain 
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
47	
   	
  Fraser Nelson’s response: “I didn’t mention BICIOM because the piece was a 110-word 
short – about the tenth of the size of the piece which Martin Ivens wrote up following the same trip. I 
was trying, in that period, to convey to readers a point that the Israelis would not want made: that for 
all their intent, they don’t believe that can stop Iran developing nuclear weapons.” 



	
   35	
  

played a famous role in the creation of the Israeli state, for a 
long time after World War Two it was never afraid to criticise 
Israeli foreign policy. 

     For example, the Conservative foreign secretary (and former 
prime minister) Sir Alec Douglas Home called at Harrogate in 
October 1970 for the implementation of UN Security Council 
Resolution 242 and for Israel to abandon the territories occupied 
in the aftermath of the Six Day War in June 1967. This firm 
sense that Britain could confidently challenge Israeli foreign 
policy persisted for some time afterwards. 

    Margaret Thatcher was an instinctive and long-standing 
supporter of Israel. Through connections with the large Jewish 
community in her Finchley constituency she was a member of 
the Anglo-Israel Friendship League and a founder member of 
the Conservative Friends of Israel. Thatcher visited Israel twice 
before becoming PM, and became the first serving British prime 
minister to visit in 1986.48 

However, when events warranted, she was ready to criticize 
Israel, far more strongly than more recent prime ministers. After 
Israel’s bombing of the Iraqi nuclear plant at Osirak in 1981, 
Thatcher described the actions as “a grave breach of 
international law” and a “matter of great grief”.49 

    These were words that no government minister would use 
today, and certainly stand in stark contrast to William Hague’s 
mild comments in the summer of 2006, condemning Israeli 
actions as “disproportionate”, which provoked such outrage 
among the pro-Israel lobby at the time.50 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
48	
   	
  
http://news.google.com/newspapers?nid=1350&dat=19860525&id=MnoUAAA
AIBAJ&sjid=0AIEAAAAIBAJ&pg=6122,2122936	
  	
  
49	
   	
  
http://www.margaretthatcher.org/speeches/displaydocument.asp?docid=1044
76	
  	
  
50	
   	
  
http://conservativehome.blogs.com/torydiary/2006/08/lord_kalms_atta.html	
  	
  



	
   36	
  

After the Lebanon war in 1982 Thatcher took an unprecedented 
stand by joining other European countries in imposing an arms 
embargo on Israel, which lasted twelve years until it was ended 
in 1994.  Again this action contrasts with the reaction to the 
Lebanon war of 2006. Afterwards, British arms exports to Israel 
increased.51 

     The election of Tony Blair’s New Labour government in 
1997 marked the turning point in British-Israeli relations. Tony 
Blair soon brought Britain into line with the American position, 
which was significantly more supportive of Israeli policies. This 
change of approach can be measured by the use of Britain’s vote 
as a permanent member of the UN Security Council. 

    The United States has used its veto at the UN Security 
Council forty times since 1972 over resolutions concerning 
Israel. The resolutions have focused on the settlements, the 
status of Jerusalem, and Israeli military action. On Israel and 
Palestine, there has historically been a gap between US policy, 
being strongly supportive of Israel, and the other members of 
the Security Council. Between 1972 and 1997 inclusive, the UK 
and France voted the same way as China and the Soviet 
Union/Russia, and the opposite way to the US, on almost 80% 
of Middle East resolutions.52 

     The Labour government has subtly changed Britain’s 
approach. Since 2003, France has continued to vote the same 
way as China and Russia, but the UK has abstained on every 
Middle East resolution, which the US has vetoed. This suggests 
a growing reluctance to be seen to be contradicting US and by 
extension Israeli policy.53 

  
	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
51	
   	
  
http://www.timesonline.co.uk/tol/news/world/middle_east/article6699852.ec
e	
  	
  
52	
   	
  http://www.fco.gov.uk/resources/en/pdf/pdf21/vet-­‐draft-­‐res-­‐un-­‐1946-­‐
2009	
  	
  
53	
   	
  http://www.fco.gov.uk/resources/en/pdf/pdf21/vet-­‐draft-­‐res-­‐un-­‐1946-­‐
2009	
  	
  



	
   37	
  

Growing Importance of the Pro-Israel Lobby 

  

Sir Richard Dalton, former British ambassador in Tehran and 
consul in Jerusalem, told us that when he was a young diplomat 
in the 1970s, Britain felt able to act purely in its own interests. 
Throughout his career he has seen that change as the influence 
of the pro-Israel lobby has grown.  

“One of the frustrations is that my colleagues and I are not pro-
Palestinian, pro-Arab, pro-Israel, pro-anything.  We want what 
is best for Britain. 

“But there is a pro-Israel lobby and it’s active in trying to define 
the debate in order to limit the options that British politicians 
can choose to options that would be acceptable to that lobby.” 

He told us that increasingly politicians are afraid to express 
publicly what they may say in private. That means Israel is not 
subjected to the same public scrutiny as other countries. He 
cited the Lebanon war as an example: 

“The Israel lobbies appear to want to censor British politicians 
from saying that elements of the Israeli action were 
disproportionate and they appear to be willing to use financial 
pressures as a way of enforcing that decision.” 

Even more significantly this senior diplomat felt that his own 
actions when serving as Consul General in Jerusalem in the late 
1990s were limited by the influence of the lobby at home in 
Britain. [MORE DETAIL TO COME] 

 

    This influence works in a variety of ways: the unceasing 
cultivation of British MPs; political donations; availability of 
research briefs; brilliant presentation of the case for Israel. The 
Israel lobby has enjoyed superb contacts at the very top of 
British politics, and never hesitated to use them. As we have 
shown in this pamphlet, it has used them at key moments; for 
instance the Israeli invasion of the Lebanon three years ago and 



	
   38	
  

the publication of the Goldstone Report into alleged war crimes 
during the invasion of Gaza earlier this year. 

    Beyond these specific examples of influence, there is also a 
wider presence. The Friends of Israel groups in the House of 
Commons have firmly established themselves in the interstices 
of British political life. Their heavy presence at party 
conferences is taken for granted, their lunches and dinners an 
ingrained part of the Westminster social scene, the donations a 
vital part of the political financing. An environment now exists 
where MPs and ministers feel cautious about criticizing the 
foreign policy of the Israeli state, wary of opening themselves to 
criticism on the home front. 

    Meanwhile, public discourse on Israel, as we have shown, is 
heavily policed. This policing takes two forms. First, critics of 
the Israel government policy – The Guardian and the BBC are 
the two most prominent examples – come under heavy and 
incessant attack from pro-Israel media monitoring groups. 
Second, journalists from key media outlets are assiduously 
cultivated. 

  

The Need for Openness 

  

The pro-Israel lobby does nothing wrong, or illegal. It is not 
sinister and it is not unusual. It cannot be too much stressed that 
British public life is populated by all kinds of interest groups, 
many of them extremely active at Westminster. 

     While this pro-Israel lobbying is lawful, it is emphatically 
not transparent. We have shown in this pamphlet that journalists 
very rarely declare their BICOM funded trips to Israel. We have 
also shown how patterns of donations from CFI members to 
Tory candidates are sometimes opaque. 

Indeed, the financial structure of the CFI as a whole is obscure. 
It does not declare its funding, the identity of its donors, or its 



	
   39	
  

annual turnover. Despite being composed almost entirely of 
MPs and Conservative party members it is registered not as a 
members’ association, a lobby, a company, or a charity, but as 
an unincorporated association. This means it does not exist as an 
organization, but merely as a collection of individuals. 

    This allows its donors to give money without being identified. 
This means that some of these donors could be foreign 
nationals, who under British electoral rules should not be 
allowed to fund political parties or members of parliament. For a 
foreign donor wanting to fund a British politician or political 
party, unincorporated associations offer that opportunity. This 
anonymity is not acceptable for any political pressure group of 
whatever persuasion in 21st century British politics. 

    A similar observation applies to other pro-Israel pressure 
groups. While BICOM’s work is entirely legitimate, it is by no 
means transparent. They never declare, for example, which 
journalists go on trips and who they meet. In the United States, 
AIPAC must register as a lobby and declare its activities. Over 
here, BICOM is simply a company registered at Companies 
House, and doesn’t make its work public. 

  

The pro-Israel lobby and British-Jewry 

  

   There is one final set of questions to be asked. Who does the 
pro-Israel lobby represent? Is it mainstream British-Jewish 
opinionor the state of Israel or neither? More likely, it exerts 
pressure for a particular set of interests within Israeli politics. 
Globalisation has led to a wide and welcome recognition that we 
all have multiple legitimate interests and identities. There are 
countless good reasons for the interests of Israel to have a place 
in UK politics and vice versa, not only because of interests of 
State, but also because there are many British subjects who have 
direct legitimate interests and concerns for what happens in 
Israel and vice versa. The reason we need to ask who or what is 



	
   40	
  

represented by the UK's pro-Israel lobby is precisely so that we 
can understand what effect UK policy does actually have in 
Israeli politics and whether these legitimate interests are 
effectively being promoted.  

     Of course, this question is especially difficult to answer 
because the main pro-Israel lobbying organizations do not have 
a transparent financial structure. It is impossible to state with 
confidence that they receive all their money from British 
sources. Indeed we have discovered that the biggest funder for 
BICOM is not a British citizen, but a Finnish business tycoon 
with a commercial interest in a shopping centre in Ma’ale 
Adumim, a West Bank town regarded in international law as an 
illegal settlement. 

    One of the enduring paradoxes of the discussion of Israeli 
foreign policy is that it is much more contested and debated 
inside Israel than outside. Some Jewish interviewees told us that 
they were felt that the main pro-Israel organizations in Britain 
were less critical of Israeli foreign policy than mainstream 
British Jewish opinion. David Newman (who was appointed by 
Israel’s ministry of foreign affairs to fight the proposed 
academic boycott of Israel in the UK): 

 “There is clearly a debate, and it’s not just a debate it’s a huge 
debate inside Israel, whether Israel should or should not 
continue to control the West Bank, whether settlements are legal 
or illegal, moral or immoral. 

And what you often find is that the groups such as AIPAC or 
BICOM outside Israel tend to close down that sort of debate, 
they tend to say you have to be totally supportive of Israel full 
stop, whatever Israel does.” 

 Newman added that: 

“The fact that someone, if as you say, has a major investment in 
Ma’ale Adumim [and] is the major investor also of BICOM, that 
would tend to indicate in what direction BICOM is going.  It’s 
going to be more supportive of settlements or less critical of 



	
   41	
  

settlements than if someone on the left was investing their 
money in BICOM.” 54 

One of the reasons for the stale debate in the UK and Europe 
around Israel and Palestine has little to do with the politics of 
the lobbies but stems from our own hang-ups and history: we 
resist being anti-Israeli because of the difficulty of confronting 
the reality of European antisemitism; and yet we resist being 
anti-Palestinian because of the difficulty in confronting the 
reality of the European colonial past. So partly the UK (and 
Europe more widely) needs to be prepared to confront the issues 
of Israel and Palestine themselves, and not the issues of its own 
fraught history towards them if it wants to have a mature debate 
and any significant influence in the region.  

The UK's pro-Israel lobby is able to take advantage of this stale 
debate in order to project and promote a specific view of Israel's 
interests, one that is hotly debated within Israel. It is in the 
interest of our own democracy, and our effectiveness in 
promoting the legitimate interests of Israel within the British 
state to have more transparency here. 

Summary and Conclusion 

Israel is a wonderful and extraordinary country with a rich and 
flourishing democratic history. Founded in terrible 
circumstances in the immediate aftermath of the Holocaust and 
World War Two, it has a profound right to exist. But this moral 
legitimacy does not mean that the foreign and internal policies 
of Israel should be exempt from the same kind of probing 
criticism that any independent state must expect. Nor does it 
mean that the rights of Palestinians to their own state can be 
ignored. 

    The pro-Israel lobby, in common with other lobbies, has 
every right to operate in Britain. But it needs to be far more 

	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  	
  
54	
   	
  
http://www.timeshighereducation.co.uk/story.asp?sectioncode=26&storycode=
310356	
  	
  



	
   42	
  

open about how it is funded and what it does. This is partly 
because the present obscurity surrounding the funding 
arrangements and activities of organisations such as BICOM 
and the CFI can paradoxically give rise to conspiracy theories 
that have no basis in fact. But it is mainly because politics in a 
democracy should never take place behind closed doors. It 
should be out in the open and there for all to see. 

 
 
 

 
 
	
  


